fredag 1 december 2017

Fejk

Omslagsbild
Författare: E. Lockhart.
2017, Adoption, Försvinnanden, Resor, Thriller, Vänskap.

Det var sannerligen en annorlunda historia, detta - och annorlunda berättad också! Annorlunda historia för att det handlar om en extremt förslagen ung tjej - hon går verkligen utanpå det mesta! Och annorlunda berättad eftersom den berättas baklänges... På både gott och ont måste sägas. En historia som börjar i slutet, men som sakteliga nystas upp baklänges, som ger förklaringar till både det ena och det andra lite i taget - detta är dock inte ett lätt berättargrepp även om det finns de som lyckats tidigare. Men det krävs nog en mindre rörig historia om det ska funka optimalt. Nu blir jag mest förvirrad och snurrig hela tiden. Kanske är det här en sådan bok man måste läsa om en gång till, direkt, när man fått allt klart för sig. Men då skulle den behövt varit snäppet vassare för att jag skulle valt att lägga tid på det.
Eller så kanske jag skulle haft tiden att sträckläsa boken - då hade jag nog inte småglömt detaljer som ändå har betydelse för förståelsen. Jag vet inte. Bortsett från detta är själva historien minst sagt magstark, och jag kan inte låta bli att fundera över vissa oklara detaljer... hur låg det till egentligen..?


Refererad framlänges, i korthet, kan man säga att boken handlar om Jule - antagligen dotter till två nu döda föräldrar i en familj en smula dysfunktionell - som, antagligen, på rymmen från en ointressant faster, snubblar över (?) tillfälligheten att... så småningom... ta över en annan, stenrik och snygg tjejs identitet... via vägen över att bli god kompis med henne, iscensätta hennes självmord när hon ett tag tidigare faktiskt tagit livet av henne... ja det är ingen hejd på vad Jule lyckas åstadkomma - en dussintjej är hon ju sannerligen inte i alla fall. Tvärtom en actionhjälte. Men också en fejk av allra största mått. Med en välbehövlig dos flyt i livet, trots sitt välregisserade drama.

/Tuija

Inga kommentarer: